Kadoum
1998 - 2003
Door Dirk van Weelden, 2020
Wanneer en waar onstond Kadoum?
Om Kadoum te begrijpen en te waarderen is het goed te weten in welke context het ontstond en op welke vragen en mysteries het gebaseerd is. Kadoum was een performance en een installatie waarin verbinding werd gemaakt tussen zingende menselijke lichamen, elektrische motoren, hartslag-frequentie-meters, GSM-telefoons en het internet. Het idee ontstond in 1997, toen Google in oprichting was, er geen video op het internet stond, en zelfs de MP3 nog moest worden uitgevonden. Het internet bestond uit beelden van lage kwaliteit en tekst, en was alleen toegankelijk via computers die met een snoer aan een modem en het vaste telefoonnet waren verbonden. Nog geen kwart van de mensen had een mobiele telefoon.
Wie om zich heen keek en probeerde te snappen hoe snel alles veranderde kon overrompeld worden door een bijna schrikachtig besef: als alles kon worden omgezet in digitale data (beeld, geluid, tekst, cijfers) en iedereen via het internet verbonden kon zijn, dan waren mensen weliswaar mediaal, maar toch in principe altijd en vooral onmiddellijk voor elkaar aanwezig, ongeacht de fysieke afstand. Wat is aanwezigheid op afstand en wat verandert dat aan de ervaring van lichamelijke aanwezigheid?
Johan Wagenaar is beeldhouwer, iemand die beeldend en ruimtelijk denkt en Kadoum is het best te begrijpen als een werk dat een ruimtelijke en zintuiglijke verbeelding is van die vraag. Die wordt gesteld hier, in en aan de fysieke wereld, waar het werk en het publiek samen zijn, niet op een website. Bovendien is het een gemeenschappelijke vraag, want Kadoum is het resultaat van de samenwerking van de kunstenaar met een computerprogrammeur, telefoontechnologen, een ondernemer, een componist en verschillende koren.
...
(︎︎︎klik hier om de hele tekst te lezen)
Wanneer en waar onstond Kadoum?
Om Kadoum te begrijpen en te waarderen is het goed te weten in welke context het ontstond en op welke vragen en mysteries het gebaseerd is. Kadoum was een performance en een installatie waarin verbinding werd gemaakt tussen zingende menselijke lichamen, elektrische motoren, hartslag-frequentie-meters, GSM-telefoons en het internet. Het idee ontstond in 1997, toen Google in oprichting was, er geen video op het internet stond, en zelfs de MP3 nog moest worden uitgevonden. Het internet bestond uit beelden van lage kwaliteit en tekst, en was alleen toegankelijk via computers die met een snoer aan een modem en het vaste telefoonnet waren verbonden. Nog geen kwart van de mensen had een mobiele telefoon.
Wie om zich heen keek en probeerde te snappen hoe snel alles veranderde kon overrompeld worden door een bijna schrikachtig besef: als alles kon worden omgezet in digitale data (beeld, geluid, tekst, cijfers) en iedereen via het internet verbonden kon zijn, dan waren mensen weliswaar mediaal, maar toch in principe altijd en vooral onmiddellijk voor elkaar aanwezig, ongeacht de fysieke afstand. Wat is aanwezigheid op afstand en wat verandert dat aan de ervaring van lichamelijke aanwezigheid?
Johan Wagenaar is beeldhouwer, iemand die beeldend en ruimtelijk denkt en Kadoum is het best te begrijpen als een werk dat een ruimtelijke en zintuiglijke verbeelding is van die vraag. Die wordt gesteld hier, in en aan de fysieke wereld, waar het werk en het publiek samen zijn, niet op een website. Bovendien is het een gemeenschappelijke vraag, want Kadoum is het resultaat van de samenwerking van de kunstenaar met een computerprogrammeur, telefoontechnologen, een ondernemer, een componist en verschillende koren.
...
(︎︎︎klik hier om de hele tekst te lezen)
Tentoonstellingen:
@ Projectraum, Keulen, DE (2003)
@ Goethe Institute Washington, USA (2001)
@ Passarelle Potsdamerplatz, Berlijn, DE (2001)
@ Deutsches Technikmuseum Berlin, DE (2001)
Teksten:
> Kadoum, Dirk van Weelden, 2020
> Ocarina: Designing the iPhone’s Magic Flute, Computer Music Journal, Ge Wang, 2014
> Im Strudel der WissenschaftLebenswissen im Überfluss, Pharmazeutische Zeitung, Stephanie Czajka, 2001
> Kadoum, een hart voor elke stem, Volkskrant, 2000
> Kadoum: Die Idee & Die Ausführung, Artefakt Kulturkonzepte, 2001
> Herz & Kunst: Der Medizinische Hintergrund, Artefakt Kulturkonzepte, 2001
@ Projectraum, Keulen, DE (2003)
@ Goethe Institute Washington, USA (2001)
@ Passarelle Potsdamerplatz, Berlijn, DE (2001)
@ Deutsches Technikmuseum Berlin, DE (2001)
Teksten:
> Kadoum, Dirk van Weelden, 2020
> Ocarina: Designing the iPhone’s Magic Flute, Computer Music Journal, Ge Wang, 2014
> Im Strudel der WissenschaftLebenswissen im Überfluss, Pharmazeutische Zeitung, Stephanie Czajka, 2001
> Kadoum, een hart voor elke stem, Volkskrant, 2000
> Kadoum: Die Idee & Die Ausführung, Artefakt Kulturkonzepte, 2001
> Herz & Kunst: Der Medizinische Hintergrund, Artefakt Kulturkonzepte, 2001
Kadoum in de documentaire Echo van het hart van Harro Henkemans, 2001
Samenwerking
Concept en uitvoering: Johan Wagenaar
Compositie: Daan Manneke
Muzikale uitvoering: Berlin Rundfunkchor Berlin
Opdrachtgever: PIZZART Foundation, Pierre Eichenberger
Medische Begeleiding: Dipl. Ing. C.A. Swenne, Herzforschungszentrum der LUMC, Nederland Dr. George B. Moody, Massachusetts Institute of Technology, Harvard Projektleiding: PIZZART Foundation, Amsterdam Bing Ie / Impulse Art
Management: PIZZART Foundation
Projektleiding: PIZZART, Berlin Bing Ie / Annikki Scheu
Grafische Vormgeving / Webdesign: Jörg Dedering / Markus Drews Redactie
Website (1998): Annikki Scheu
Technische ondersteuning: Alfons Gonzalez / Anatoli Kanakhine
Organisatie Australië: Louise Herron
Sponsoring: PIZZART.COM Sa. / Pecelart / Polar Nederland BV Almere / Mavilor Motors Barcelona / Ulma Steigers b.v Utrecht / Verweij Elektrotechniek Utrecht / Nokia International Finland / Glaverned, Utrecht, Niederlande /Niederländische Botschaft Berlin Medienpartnerschaft taz, berlin.de Produktionsleitung & Medienarbeit Berlin ARTEFAKT Kulturkonzepte
Concept en uitvoering: Johan Wagenaar
Compositie: Daan Manneke
Muzikale uitvoering: Berlin Rundfunkchor Berlin
Opdrachtgever: PIZZART Foundation, Pierre Eichenberger
Medische Begeleiding: Dipl. Ing. C.A. Swenne, Herzforschungszentrum der LUMC, Nederland Dr. George B. Moody, Massachusetts Institute of Technology, Harvard Projektleiding: PIZZART Foundation, Amsterdam Bing Ie / Impulse Art
Management: PIZZART Foundation
Projektleiding: PIZZART, Berlin Bing Ie / Annikki Scheu
Grafische Vormgeving / Webdesign: Jörg Dedering / Markus Drews Redactie
Website (1998): Annikki Scheu
Technische ondersteuning: Alfons Gonzalez / Anatoli Kanakhine
Organisatie Australië: Louise Herron
Sponsoring: PIZZART.COM Sa. / Pecelart / Polar Nederland BV Almere / Mavilor Motors Barcelona / Ulma Steigers b.v Utrecht / Verweij Elektrotechniek Utrecht / Nokia International Finland / Glaverned, Utrecht, Niederlande /Niederländische Botschaft Berlin Medienpartnerschaft taz, berlin.de Produktionsleitung & Medienarbeit Berlin ARTEFAKT Kulturkonzepte